آنتالیا یا استانبول

آنتالیا یا استانبول

راهنمای سفر به آنتالیا یا استانبول برای سال 2023

وقتی نوبت به انتخاب مقصد سفر می‌رسد، همیشه با سوالات زیادی مواجه می‌شویم که گاهی پیدا کردن جواب  آنها سخت است. ما مکان‌های مورد نظر را مقایسه کرده و مزایا و معایب آنها را فهرست می‌کنیم تا بهترین گزینه را در نظر بگیریم. اگرچه، چنین فرایندی ممکن است با ساعت‌های طولانی جستجو، تلاش برای جمع‌آوری تمام اطلاعات، طاقت‌فرسا شود؛ اما در نهایت بخش مهمی از سفر ما است که نباید نادیده گرفته شود. در این مجال قصد داریم سفر به آنتالیا یا استانبول (دو مقصد محبوب تورهای ترکیه) را بررسی کنیم تا بخشی از جستجوی علاقه مندان آسان شوند.

راهنمای سفر به آنتالیا یا استانبول برای سال 2023

حمل و نقل در استانبول یا آنتالیا

استانبول و آنتالیا از نظر امکانات حمل و نقل تفاوت قابل توجهی با هم ندارند. برای استانبول، شما می‌توانید به سادگی یک استانبول کارت دریافت کنید که یک کارت حمل و نقل معتبر در اتوبوس، خطوط مترو، تراموا، کشتی و غیره با حداکثر 4 یورو در سال 2023 است.

از سوی دیگر، آنتالیا کارت حمل و نقل خود را داشته که در سال 2023 حداکثر 2.5 یورو هزینه دارد. البته یک مسیر متوسط هزینه‌ای کمتر از این را نیاز خواهد داشت. همچنین فراموش نکنید که آنتالیا فقط اتوبوس و تراموا دارد. اگر ترجیح می‌دهید سوار تاکسی شوید، حداقل مسافت در استانبول حدود 2 یورو هزینه دارد.

همچنین اگر اهل پیاده روی هستید باید بدانید که آنتالیا و استانبول از نظر امکانات پیاده روی تقریبا مشابه هم هستند. زمان سفر به آنتالیا یا استانبول متوجه خواهید شد که آنتالیا یک مکان تفریحی با امکانات بهتری برای پیاده روی است و اصطلاحا walkable city است. زیرا مملو از مناظر تاریخی است و به راحتی می‌توان با پای پیاده به کاوش در آن پرداخت. البته استانبول هم برای پیاده روی مناسب است. اما کمی شلوغ‌تر بوده و رفت و آمد در آن بیشتر است. اما جالب اینکه بیشتر محله‌هایی که گردشگران از آن بازدید می‌کنند، قابل پیاده‌روی هستند.

تاریخ استانبول و آنتالیا

اگر با این سوال مواجه شده‌اید که آنتالیا بریم یا استانبول؟ باید بدانید که هر دو شهر دارای تاریخ غنی هستند. استانبول در طول قرن‌های گذشته پایتخت سه امپراتوری روم، بیزانس و عثمانی بوده و آنتالیا خانه بسیاری از تمدن‌های باستانی مانند هیتی‌ها و لیکیاها بوده است. البته مدتی هم تحت فرمانروایی امپراتوری هخامنشی، بعدها اسکندر مقدونی و پرگامون قرار گرفت. بر این اساس، در رقابت استانبول و آنتالیا، هر دو شهر جاذبه‌های تاریخی فراوانی را ارائه می‌دهند که قدمت آن به دوران باستان بازمی‌گردد.

آنتالیا موزه‌ها، دیدنی‌ها و مکان‌های دیدنی بی‌نظیری را ارائه می‌کند که سفری به یاد ماندنی را برای شما رقم خواهد زد. این شهر تاریخ را با یک تعطیلات تفریحی آرام در موزه آنتالیا یا مناره یولی ترکیب می‌کند.

همچنین زمان بررسی سفر به آنتالیا یا استانبول بازدیدکنندگان موزه‌های درجه یک و مناظر تاریخی استانبول را خواهند دید. با چنین تاریخ مذهبی و سیاسی طولانی و متنوع، موزه‌ها، مساجد، کلیساها و مکان‌های باستان شناسی زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها دیدن کنید. بعضی از معروف‌ترین مناظر این شهر عبارتند از مسجد آبی، ایاصوفیه، توپکاپی سرایی و غیره. در نتیجه در چنین فاکتوری تفاوت چندانی میان این دو شهر نیست.

جاذبه‌های گردشگری برای سفر به آنتالیا یا استانبول

حالا که صحبت از تاریخ و جاذبه‌های تاریخی شهرها شد، استانبول دارای شبه جزیره تاریخی است که می‌توانید یک تور گردشگری ترکیه خاص برای آن پیدا کنید، در حالی که آنتالیا شهرهای باستانی متعددی برای بازدید دارد که در میان آنها آسپندوس حرف اول را می‌زند.

علاوه بر این، استانبول یا آنتالیا در تعداد موزه‌ها از همدیگر فاصله نمی‌گیرند. در استانبول، نزدیک به شبه جزیره تاریخی، موزه باستان شناسی استانبول آثار هنری از قدیمی‌ترین قوانین نوشته شده بر روی یک لوح سنگی توسط بابلی‌ها تا تابوت اسکندر مقدونی را به نمایش می‌گذارد. آنتالیا هم در نزدیکی ساحل کنیالتی، موزه باستان‌شناسی خود را با مجسمه‌های شگفت‌انگیز هلنیستی به نمایش گذاشته است.

زمان سفر به آنتالیا یا استانبول برای ورود این مناطق، تنها چیزی که نیاز دارید یک گذرنامه عمومی است که به مدت 5 روز معتبر باشد. گذرنامه‌های موزه محدود منطقه‌ای نیز با قیمت‌های پایین‌ در دسترس هستند. به عنوان مثال، پاس موزه استانبول چیزی حدود 50 یورو هزینه دارد، در حالی که پاس موزه مدیترانه حدودا 40 یورو هزینه لازم خواهد داشت.

تفریحات در استانبول یا آنتالیا

رزرو تورهای تاریخی استانبول و آنتالیا آسان است؛ اما هنگام انتخاب یکی از این دو شهر، ممکن است بخواهید آب و هوا و طبیعت این مناطق را نیز در نظر بگیرید. آنتالیا واقع در منطقه جنوبی ترکیه و گرمتر است، اما سواحل معروف آن به شما اجازه می‌دهند تا در تابستان‌های داغ، خنک بمانید.

علاوه بر این، می‌توانید با بازدید از دره کوپرولو، جایی که درختان سایه‌های خود را برای جلوگیری از آفتاب سوزان به شما هدیه می‌دهند، در طبیعت پنهان شوید. همچنین می‌توانید در رودخانه‌هایی که حتی خنک‌تر از آب دریا هستند شنا کنید، زیرا یخ‌های ذوب شده از میان آن‌ها جاری هستند.

متأسفانه، استانبول نمی‌تواند جای آنتالیا را در چنین فعالیت‌هایی بگیرد، اما با داشتن مکانی‌های دیدنی مانند تنگه بسفر استانبول که پلی برای پیوستن به قاره‌های اروپا و آسیا، مناظر دیدنی متفاوتی را ارائه می‌دهد. در نتیجه استانبول می‌تواند آنتالیا را با فعالیت‌های فرهنگی خود پشت سر بگذارد. در طول سال فستیوال‌ها، رویدادها و نمایشگاه‌های زیادی در استانبول برگزار می‌شود که می‌توانید در اکثر آنها بدون پرداخت هزینه شرکت کنید.

آنتالیا یا استانبول برای زندگی شبانه بهتر است؟

یکی از موارد مهم برای بررسی سفر به آنتالیا یا استانبول تفریحات شبانه این دو شهر است. آنتالیا تعداد زیادی مکان تفریحی شبانه دارد که نباید آنها را از دست بدهید. این شهر دارای تفریحات شبانه دیوانه‌کننده با کلوپ‌های رقص پر زرق و برق است که همیشه مملو از جوانان پرشور هستند.

در کنار آن استانبول هم یک مقصد محبوب برای بازدیدکنندگانی است که به دنبال تفریحات شبانه در استانبول هستند. رقص، شکم گردی و مهمانی همه به بخشی از فرهنگ استانبول تبدیل شده‌اند. برترین کلوپ‌های شبانه در استانبول هم عبارتند از Reina، Sortie و Supperclub.

غذاهای محبوب در سفر به آنتالیا یا استانبول

در آنتالیا، از آنجایی که بسیاری از مردم محلی از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند، می‌توانید با پیشخوان‌هایی روبرو شوید که در کنار جاده‌ها قرار گرفته‌اند و از طریق آنها می‌توانید به محصولات تازه دست‌چین شده کشاورزان از سبزیجات و میوه‌ها دسترسی پیدا کنید.

در واقع، آنتالیا به پرتقال‌هایش معروف است و این امکان را به توریست‌ها می‌دهد که طعم واقعی این میوه را بچشند. پس از غروب آفتاب، برای شام ماهی تازه صید شده سرو می‌کنید و ممکن است بخواهید طعم محلی «تهینلی پیاز» را امتحان کنید که می‌تواند به عنوان سالاد لوبیا با تاهینی هم ترجمه شود.

زمان بررسی سفر به آنتالیا یا استانبول توجه خواهید شد که به لطف جمعیت متنوع استانبول، در این شهر، تقریبا هر محله‌ای دارای غذاهای خاص خود و حتی غذاهای محلی شهرهای دیگر است. در نتیجه تنوع غذایی که با آن روبرو خواهید شد بسیار بالا است.

در واقع باید بگوییم که انتخاب بهترین غذاها و رستوران‌ها در بین آنتالیا و استانبول می‌تواند دشوار باشد؛ زیرا هر کدام به شیوه خاص خود منحصر به فرد هستند. رستوران‌های آنتالیا بیشتر در سطح ملی فعالیت دارند. غذاهای محلی ترکیبی از غذاهای دریایی تازه صید شده و همچنین انواع گوشت‌های کبابی هستند. غذاهای محلی آنتالیا شامل سیخ کوفته، سوپ کولاکلی و حتی بستنی عدس است. صبحانه سنتی ترکی نیز محبوب است که معمولا شامل تخم مرغ آب پز، پنیر، گوجه فرنگی، خیار، زیتون و نان یا شیرینی ترکی است. تقریبا همیشه با چای ترکی سرو می‌شود.

این شهر از دیرباز به عنوان یک مقصد آشپزی با رستوران های عالی در استانبول شناخته شده است. از غذاهای کلاسیک ترکی گرفته تا دسرهای شیرین، این شهر همه چیزهای خوشمزه را در رستوران‌های خود دارد. غذاهای محبوب شامل پیتزا به سبک ترکی، کباب و دونر هستند که آنها را با قیمت‌های مقرون به صرفه در همه جا پیدا خواهید کرد.

سفر به آنتالیا یا استانبول برای خانواده یا مجردها

زمان انتخاب سفر با تور آنتالیا یا تور استانبول استانبول به این نتیجه می‌رسید که در آنتالیا تفریحات خانوادگی زیادی وجود دارد. این شهر دارای سواحل زیبا، ویرانه‌های تاریخی و استراحتگاه‌هایی است که به طور خاص برای خانواده‌ها ارائه می‌شوند. این شهر یک مقصد محبوب خانواده پسند در ترکیه است. در استانبول هم فعالیت‌های مناسبی برای کودکان پیدا خواهید کرد. این شهر دارای چندین موزه مناسب برای کودکان، چند آکواریوم، و پارک‌های موضوعی سرگرم‌کننده است. همچنین مسافرت مجردی در هر دو شهر امکان پذیر است؛ زیرا تفریحات مختلف محدودیت خاصی ندارند.

آنتالیا برای خرید بهتر است یا استانبول؟

گردشگران می‌توانند انواع فروشگاه‌های مختلف را هم در آنتالیا و هم در استانبول پیدا کنند. بسیاری از مردم به طور خاص برای خرید سفر می‌کنند زیرا این شهر مراکز خرید مدرن را در کنار بازارهای سنتی قرار می‌دهد. از برندهای مد لوکس گرفته تا سوغاتی و زیورآلات محلی، طیف وسایل گسترده‌ای برای خرید پیش روی ما خواهد بود.

استانبول هم مکانی بسیار محبوب برای خریداران است. این شهر پایتخت فرهنگ و مد ترکیه است و مراکز خرید زیادی وجود دارد که انواع برندها را در خود جای داده‌اند. توریست‌ها برای تجربه‌ خرید سنتی‌تر به بازار بزرگ و بازار ادویه می‌روند. برای خرید برندهای مدرن، Istiklal Caddesi محبوب ترین منطقه برای خرید در استانبول است.

سفر به آنتالیا یا استانبول برای خانواده یا مجردها

چه مدت در آنتالیا یا استانبول باشیم؟

سفر به آنتالیا یا استانبول بسته به بازه زمانی مورد علاقه شما تعداد روزهای مشخصی را لازم دارد. برای مثال آنتالیا بهارهای پر بارانی دارد پس اقامت 2 تا 5 روز در این فصل کافی است. همچنین اگر ارزانترین زمان سفر به استانبول (پاییز و زمستان) را در نظر داشتید، اقامت 3 تا 7 روز مناسب خواهد بود.

سفر به آنتالیا یا استانبول در یک نگاه

مزایای سفر به آنتالیا و استانبول

برخی تفاوت‌ها

موزه‌ها و مناظر تاریخی محبوب

آنتالیا سیستم حمل و نقل محدودی دارد

مسافرت خانوادگی و مجردی

استانبول تنوع غذایی بیشتری دارد

تنوع تفریحات آبی

آنتالیا برای مسافرت اقتصادی مناسب‌تر است

زیبایی چشمگیر تاریخی و مدرن

استانبول شهری شلوغ و پر امکانات است

مراکز خرید مدرن و سنتی

خرید در آنتالیا مقرون به صرفه‌تر است

 

نظرات کاربران
دیدگاه