آب و هوای ارمنستان

آب و هوای ارمنستان

آب و هوای ارمنستان چگونه است

پیش از سفر به هر شهر و کشوری بهتر است در مورد شرایط آب‌ و هوایی آن منطقه اطلاع کسب کنید تا در بهترین زمان ممکن، خود را برای سفر آماده نمایید. ارمنستان یکی از کشورهای پر جاذبه و توریستی است که در همسایگی کشور ما قرار دارد. به طور کلی آب و هوای ارمنستان برای سفر معتدل و نیمه‌ گرمسیری است اما شرایط پایداری ندارد. البته این کشور زیبا نیز مانند ایران چهارفصل مختلف دارد. آب‌ و هوای هر منطقه آن با دیگری متفاوت است. اگر مایلید در مورد آب و هوای ارمنستان بیشتر بدانید، لطفاً تا انتهای این مقاله NPK با ما همراه باشید.

آب و هوای ارمنستان در ماه های مختلف سال

در این بخش و در ادامه آب‌ و هوای ارمنستان را در فصل‌های مختلف سال با جزئیات بررسی می‌کنیم.

بهترین فصل سفر به ارمنستان

یکی از بهترین فصل‌هایی که می‌توان از ارمنستان بازدید کرد، بهار آن است. در این فصل دامان طبیعت مملو از شکوفه‌های تازه و سرسبزی بی‌ نظیری است که شادی و طراوت را به شما نیز منتقل می‌کند. زیبایی‌ های این فصل به منطقه خاصی محدود نمی‌شود، بلکه همه شهرهای کشور را در بر می‌گیرد. چنانچه قصد دارید در این فصل با تور ارمنستان نوروز سفر کنید، لازم است بدانید که میانگین دما در برخی ساعات به حدوداً 12 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.
البته در مناطق کوهستانی همچنان آب‌ و هوای سرد حاکم است و گاهی دما به یک درجه زیر صفر نیز می‌رسد. مدتی پس از آغاز بهار، دما تا حدود 20 درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود. در ارتفاعات نیز هوا به دمایی برابر پنج درجه افزایش می‌یابد اما شب‌های کوهستان همچنان سرد و خشک است.
با نزدیک‌ شدن به تابستان، مناطق کوهستانی گرم‌تر شده و سایر نواحی نیز با افزایش دما مواجه می‌شوند. در بهار ارمنستان، بارش‌های زیادی رخ می‌دهد و با وجود این موضوع آسمان آن آفتابی است. طبیعت منحصربه‌فرد و بکر ارمنستان جذابیت‌های زیادی برای گردشگران دارد؛ اما اگر طاقت سرما را ندارید از رفتن به ارتفاعات پرهیز کنید. آب‌ و هوای ارمنستان و ایروان در این فصل بسیار مطبوع و دلپذیر است. جاذبه‌ها و زیبایی‌های این شهر به‌ اندازه‌ای زیاد است که می‌توانید در تمام مدت سفر، آنها را بدون خستگی ببینید و لذت ببرید.

آب و هوای ارمنستان در تابستان

مقداری که از فصل بهار بگذرد، تغییرات آب‌ و هوای ارمنستان کم‌ کم خود را نشان می‌دهد. هوا رفته‌ رفته گرم و میزان بارش‌ها کاهش می‌یابد. البته بارندگی‌ها همچنان ادامه دارد و گاهی اوقات دمای هوا غیر قابل‌ پیش‌بینی است. در روزهای گرم تابستان مقدار دما تا 35 درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد داشت.
شب‌ها هوا خنک‌تر می‌شود و دما به حدود 17 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در این فصل، میوه‌های خوشمزه تابستانی مانند تمشک، هلو و انواع توت را در تک‌ تک مغازه‌های ارمنستان می‌توان یافت. با توجه به نکاتی که در مورد تابستان‌های ارمنستان گفتیم، این فصل نیز زمان مناسبی برای سفر محسوب می‌شود.
در تابستان هوای مناطق کوهستانی نیز بالاتر می‌رود؛ بنابراین می‌توانید در هوایی دلپذیر به حاشیه دریاچه بروید، آفتاب بگیرید، کوهنوردی و قایق‌سواری کنید یا بازی‌های هیجان‌ انگیزتر مانند جت اسکی و پاراگلایدر را تجربه نمایید.
دریاچه سوان یکی از جاذبه‌ هایی است که در تابستان می‌توانید با سفر به آن، حال و هوای خود را کاملاً عوض کنید. البته فراموش نکنید که برای بازدید از ارتفاعات آرارات و کمپ زدن در جوار دریاچه، در تور ارمنستان لباس گرم همراه خود داشته باشید؛ زیرا هوای این منطقه کمی با سایر نواحی تفاوت دارد. از طرفی برای این که هنگام بارندگی‌ها غافلگیر نشوید، چند دست لباس اضافی را همراه خود ببرید.

 

آب و هوای ارمنستان

آب و هوای ارمنستان در پاییز

اغلب مناطق ارمنستان در نواحی کوهستانی واقع شده‌اند، بنابراین در همه فصل‌های سال با افزایش ارتفاعات، دمای هوا کاهش می‌یابد. در فصل پاییز همچنان در برخی نواحی گرمای نسبی برقرار است و سرما هنوز همه مناطق ارمنستان را در برنگرفته است. البته شب‌ها از دمای هوا کاسته می‌شود و از 22 درجه سانتی‌گراد در روز، به حدود 9 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.
به طور همزمان آب و هوای ارمنستان در بخش‌های مرتفع یخبندان است و کوه‌ها با برف سفید‌پوش شده‌اند. استان سیونیک معمولاً نفطه آغاز بارندگی‌ها در فصل پاییز است؛ در حالی که در مناطقی مانند آرارات همچنان بارش‌های چندانی دیده نمی‌شود. طبیعت در این فصل چهره دیگری پیدا می‌کند و رنگ‌های طلایی، قرمز، زرد و نارنجی برگ درختان در مناطق سرسبز و خیابان‌های ارمنستان، جذابیت آنها را در تور خارجی دوچندان می‌نماید. انگورهای شیرین و آبدار، میوه‌ های تازه و سبزیجات نیز در پاییز به صورت فراوان در دسترس است.

آب و هوای ارمنستان در زمستان

کشور ارمنستان در منطقه قفقاز جنوبی واقع شده است، به همین خاطر کشوری چهارفصل به شمار می‌رود که هر فصل آن زیبایی‌های منحصربه‌فردی دارد. ارمنستان زمستان‌های سردی دارد، به‌ ویژه در مناطق کوهستانی و مرتفع گاهی آب و هوای ارمنستان به‌ قدری سرد می‌شود که در برخی نواحی آن، اجازه بازدید به گردشگران و سایر افراد را نمی‌دهند. چنانچه با سرمای هوا مشکلی ندارید و عاشق تفریحات زمستانی هستید، می‌توانید ساعت‌ها در پیست اسکی، سورتمه و اسنو بورد این کشور مشغول تفریح شوید.
اگر در زمستان هم هیچ‌ چیز به‌ اندازه بازدید از طبیعت شما را شاد و سرزنده نمی‌کند، می‌توانید با سفر به ارمنستان در هتل‌ های کوهستانی اقامت نمایید. با کاهش دما در زمستان، بارش برف آغاز می‌گردد. دین رسمی مردم ارمنستان مسیحیت است؛ بنابراین ایام کریسمس در زمستان نیز وقت خوبی برای بازدید از این کشور به حساب می‌آید. درخت بزرگ و تزیین شده کریسمس در خیابان جمهوری همچنین سایر تزیینات را می‌توانید در خیابان‌ها و مغازه‌های ارمنستان ببینید. جشن‌ها و برنامه‌های مفرحی که در این روزها و شب‌ها برگزار می‌شود، می‌تواند حسابی شما را سر شوق بیاورد.

بهترین زمان برای سفر به ارمنستان

این موضوع کاملاً به سلیقه شما برمی‌گردد که بخواهید چه زمانی بار سفر را برای بازدید از ارمنستان ببندید. هر کسی ممکن است آب‌ و هوای ارمنستان را در فصل خاصی دوست داشته باشد، افرادی که سرما و تفریحات زمستانی را دوست دارند، معمولاً زمستان را انتخاب می‌کنند. به طور کلی کاهش دمای ارمنستان در زمستان سبب می‌شود، اغلب گردشگران این فصل را برای سفر خود انتخاب نکنند. البته نکته مهمی که وجود دارد این است که در زمستان به دلیل سرما و نبود توریست، هزینه‌های سفر و اقامت در هتل های ارمنستان به‌ شدت کاهش می‌یابد؛ بنابراین می‌توانید با بودجه پایین‌تری از این کشور زیبا دیدن نمایید.
ایده‌آل‌ترین زمان برای سفر به ارمنستان اواخر فصل بهار و اوایل پاییز به حساب می‌آید. در این زمان، می‌توانید انواع میوه‌های خوش‌ طعم را در بازارهای ایروان بچشید، شب‌ها را در کنار دریاچه سپری کنید و از هوای مطبوع حسابی لذت ببرید. آب‌ و هوای چهارفصل این کشور موجب می‌شود، هر زمانی که به آن سفر کنید، خاطراتی شیرین و به‌ یادماندنی برای خود رقم بزنید.

 

بهترین زمان سفر به ارمنستان
سخن پایانی
جاذبه‌ها و آب و هوای ارمنستان به‌قدری زیاد است که شما را برای دیدن آنها ترغیب کند. طبیعت سرسبز این کشور چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. پیش از سفر به ارمنستان و مشخص نمودن منطقه‌ای که می‌خواهید از آن بازدید کنید، بهتر است آب‌ و هوای آنجا را چک کنید تا با تجهیزات کامل عازم سفر شوید. اگر در مورد این مقاله سؤالی دارید، می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران
دیدگاه