چند نکته جالب درباره پرچم ترکیه

چند نکته جالب درباره پرچم ترکیه

اولین پرچم ترکیه در زمان حکومت سلسله عثمانی طراحی شده است. اگرچه آنها در سال 1299 کنترل کشور را به دست گرفتند، اما تا سال 1844 در جریان اصلاحات تنظیمات امپراتوری عثمانی، پرچم رسمی وجود نداشت. نماد کنونی این پرچم متشکل از زمینه قرمز و هلال با ستاره هشت پر از پرچم دریایی دولت عثمانی در سال 1793 گرفته شده است. اجازه دهید رازهای پنهان این پرچم زیبا را با هم مرور کنیم.

چند نکته جالب درباره پرچم ترکیه

پرچم کشور ترکیه در سرود ملی

پس از جنگ جهانی اول، ترکیه به جمهوری تبدیل شد و از پرچم تغییر یافته عثمانی استفاده کرد. گفته می‌شود طرح پرچم‌ها نشان دهنده ماه و ستاره‌ای است که در حوضچه‌ای از خون در طول نبرد کوزوو منعکس شده است. پرچم دارای نام‌های مستعار مختلفی مانند «ال بایراک» (پرچم قرمز)، «ای یلدیز» (ستاره ماه) و «السانک» (بنر قرمز) در سرود ملی است. جالب اینکه در بسیاری از مواقع این پرچم ملی به صورت عمودی با هلال ماه و ستاره به سمت پایین، برافراشته می‌شود.

ستاره و هلال پرچم ترکیه از کجا آمده است؟

نمادهای ستاره و هلال پرچم کشور ترکیه قدمت زیادی دارند و قبل از امپراتوری عثمانی و جمهوری ترکیه هم مورد استفاده قرار می‌گرفتند. ستاره و هلال نماد امپراتوری عثمانی است و استفاده از آن در نیمه دوم قرن 18 آغاز شد. تصمیم برای داشتن پرچم ملی به عنوان بخشی از اصلاحات برای مدرن کردن دولت عثمانی بود.

خاستگاه نماد این دو نماد

با این حال، شمایل نگاری ستاره و هلال در قرن چهارم و یکم قبل از میلاد، در طول دوره هلنیستی، به ویژه در دوران پادشاهی پونتوس، پادشاهی بوسپور و شهر بیزانس (بعدا قسطنطنیه) توسعه یافت. شمایل نگاری در خاور نزدیک باستان نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت و نمایانگر خورشید و ماه یا ماه و ستاره صبح بود. اما پرچم ترکیه این روزها چگونه به نظر می‌رسد؟ پرچم ملی کشور ترکیه از نسخه عثمانی گرفته شده است، با این تفاوت که نمادهای ستاره و هلال نازک‌تر هستند و ابعاد دقیقی دارند که توسط قانون طراحی پرچم ترکیه در سال 1936 استاندارد شده است.

چه کشورهای دیگری هلال و ستاره دارند؟

در قرن بیستم، ستاره و هلال در پرچم‌های کشورهای جانشین عثمانی مانند تونس، الجزایر و آذربایجان نیز ظاهر شد که همچنان این نماد را در پرچم‌های ملی خود دارند.

افسانه‌های پرچم ملی ترکیه

یکی از افسانه‌های پرچم ترکیه این است که در نبرد کوزوو در سال 1448، زمانی که عثمانی‌ها نیروهای مسیحی را شکست دادند، انعکاسی از ماه و ستاره در برکه‌های خون ظاهر شد.

در افسانه‌ای دیگر آمده است که سلطان عثمان اول خوابی دید که هلال و ستاره‌ای از سینه قاضی (قاضی دادگاه شرع) که می‌خواست با دخترش ازدواج کند، برخاست و سپس در سینه خود فرود آمد و درختی رویید که شاخه‌های عظیمش تمام دنیا را با سایه‌اش پوشانده بود. هنگامی که امپراتوری عثمانی قسطنطنیه را در سال 1453 فتح کرد، آنها پرچم بیزانس را به دلیل خوابی که عثمان اول دید، برگزیدند. او معتقد بود باید این خواب را به فال نیک گرفت و آنها را به عنوان نماد خوبی برای امپراتوری جدید در نظر داشت. از آن پس این دو نماد در پرچم ترکیه مورد استفاده قرار گرفتند.

آیا هلال ماه در پرچم ترکیه نماد اسلام است؟

اگرچه باور عمومی بر این است که هلال و ماه نماد اسلام هستند، منشا این نماد به پیش از اسلام بازمی‌گردد و اعتقاد بر این است که به مردم آسیای مرکزی و سیبری می‌رسد. آنها خدایان خورشید، ماه و آسمان را پرستش می‌کردند. استفاده از این نمادهای آسمانی در پرچم‌ها بیرق‌های قبل از اسلام به وفور دیده شده است.

برای معنی پرچم ترکیه، پذیرفته شده است که ستاره و هلال در خون، نماد سربازان این کشور است، زیرا رنگ پرچم ترکیه هم رنگ خون است. به همین دلیل پرچم کشور ترکیه با برکت و با ارزش است و فقط بر روی تابوت شهید نصب می‌شود؛ زیرا فقط مردمی که جان خود را برای این خاک از دست داده‌اند، افتخار این همراهی را دارند. همچنین پرچم ملی کشور ترکیه هم برای مردم ساکن در ترکیه و هم برای مردم کشورهای دوست که به ترکیه دوستانه برخورد می‌کنند، نمادی اطمینان بخش است. اگر با تور استانبول به این کشور سفر کردید می توانید این احساس اطمینان را بخوبی درک کنید.

الهه یونانی دیانا در پرچم کشور ترکیه!

نظریه دیگری بیان می‌کند که این نمادها ظاهرا برای احترام به الهه یونانی دیانا استفاده می‌شد که الهه شهر بیزانس (که بعدا به قسطنطنیه و سپس استانبول تبدیل شد) بوده است.

ممنوعیت های استفاده از پرچم کشور ترکیه

ممنوعیت های استفاده از پرچم کشور ترکیه

ماده 7 مدنی کشور ترکیه اعلام کرده است که:

  • پرچم ترکیه نباید به صورت پاره، باز، وصله‌دار، دارای سوراخ، کثیف، رنگ‌باخته، چروکیده یا در وضعیتی که ارزش معنوی آن را مخدوش کند استفاده شود.
  • به جز در مراسم رسمی سوگند نباید روی میز و تریبون به عنوان پوشش برای هیچ منظوری استفاده شود.
  • نباید در مکان‌هایی که افراد نشسته یا ایستاده‌اند قرار داده شود.
  • نباید به عنوان لباس یا یونیفرم پوشیده شود.
  • هیچ حزب سیاسی، سازمان، جامعه، باشگاه، انجمن یا بنیادی غیر از انجمن‌های عمومی و آن دسته از بنیادهایی که در اساسنامه تعیین شده‌اند، نباید از پرچم بر روی آرم‌ها، پرچم‌ها، نمادها یا موارد مشابه خود استفاده کنند که اساس یا پس‌زمینه آن‌ها را تشکیل می‌دهد.
  • پرچم کشور ترکیه نباید با گفتار، نوشتار، عمل یا هر وسیله دیگری توهین یا بی‌احترامی شود.
  • پرچم نباید بدون مراقبت پاره شود، سوزانده شود، پرتاب شود یا استفاده شود.
  • از هرگونه اقدام خلاف این قانون و اساسنامه جلوگیری و رسیدگی مربوط به آن به صورت قانونی انجام می‌شود.
نظرات کاربران
دیدگاه