مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول

ایاصوفیه (به معنای حکمت مقدس) یکی از مشهورترین مساجد جهان بوده و دارای تاریخ طولانی و ساخت و ساز چشمگیر است که قدمت آن به بیش از 1000 سال می‌رسد. هنگام بازدید، می‌توانید سبک‌های معماری نمادین و همچنین بیان هنری درون آن را کشف کنید. به علاوه، دسترسی به این مکان کاملا رایگان است. هر کسی که به دنبال تجربه برخی از نمادین ترین جاذبه های استانبول است، نباید مسجد ایاصوفیه استانبول را از دست بدهد. این مسجد جایی است که وقتی گردشگران به ترکیه فکر می‌کنند، حتما در ذهنشان شکل خواهد گرفت و یا در آلبوم مسافرتی خود چند عکس از آن خواهند داشت. ارزش این بنای تاریخی برای مسافران آن‌قدر زیاد است که معمولا بیشتر از 1 ساعت را در آن سپری می‌کنند.

مسجد ایاصوفیه استانبول

دلیل محبوبیت مسجد ایاصوفیه استانبول

برجسته‌ترین ویژگی ایاصوفیه اهمیت تاریخی آن است. این مسجد جایگاه خود را به عنوان مسجد مرکزی شهر تثبیت کرده است. حوادث تاریخی زیادی در اطراف این مسجد اتفاق افتاده است و می‌توانید برخی از آثار آن را در داخل مسجد مشاهده کنید. تمامی این زیبایی‌ها لقب «جادویی‌ ترین مسجد دنیا» را برای ایاصوفیه به ارمغان آورده‌اند. علاوه بر این، معماری مسجد باعث به وجود آمدن یک منظره دیدنی شده است، زیرا می‌توانید چندین سبک معماری را مشاهده کنید که در طول قرن‌ها به ساختار این بنا اضافه شده‌اند.

زمانی که با تور استانبول از ایاصوفیه بازدید می‌کنید، حتما عناصر و تزئینات منحصر به فردی را می‌بینید. به عنوان مثال، اگر به اسپندل‌ها نگاه کنید، می‌توانید موزاییک‌هایی با نقش فرشتگان گابریل و میکائیل را ببینید. متناوبا، می‌توانید از درب زیبای مسجد ایاصوفیه استانبول (که قدیمی‌ترین عنصر معماری کلیسا است)، دیدن کنید که قدمت آن به قبل از دوران اسلام باز می‌گردد.

تاریخچه مختصری از ایاصوفیه در استانبول

ایاصوفیه بین سال‌های 532 تا 537 به ‌عنوان یک کلیسای جامع (به دستور امپراتور مسیحی ژوستینین اول) ساخته شده است. گفته می‌شود این کلیسا دارای بزرگ‌ترین فضای داخلی در بین کلیساهای موجود در آن زمان بوده و نمونه‌ای درخشان از توانایی‌های معماری دوران بیزانس است. در ابتدا، این کلیسای جامع متعلق به اقوام ارتدوکس شرقی بود، اما در جنگ صلیبی چهارم به طور موقت به یک کلیسای جامع برای کاتولیک‌های لاتین تبدیل شد.

قسطنطنیه (استانبول کنونی) در سال 1453 به دست امپراتوری عثمانی افتاد و کلیسای جامع به مسجد کنونی تبدیل شد. البته طولی هم نکشید که ایاصوفیه با توجه به نقش مهمی که در تاریخ تا آن زمان ایفا می‌کرد، به مسجد مرکزی امپراتوری عثمانی تبدیل شد. در اوایل قرن بیستم، این مکان به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در سال 2020، به دستور مستقیم رئیس جمهور وقت دوباره به قامت مسجد درآمد.

نکات مهم برای بازدید از مسجد ایاصوفیه استانبول

نکات مهم برای بازدید از مسجد ایاصوفیه استانبول

قبل از بازدید از ایاصوفیه، نکاتی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. از آنجایی که این یک مسجد کاربردی است، مهم است که بدانیم چندین بار در روز برای نماز بسته می‌شود. همیشه از ورود غیرمسلمانان استقبال می‌شود، اما باید کدهای لباس اسلامی رعایت شود. خانم‌ها با روسری و آقایان با پیراهن اجازه ورود دارند. یعنی بدون شلوارک یا تاپ بدون شانه. البته اگر به عنوان یک خانم روسری به همراه ندارید نگران نباشید، زیرا می‌توانید از ورودی اصلی پوشش خود را قرض بگیرید تا در هنگام بازدید مسجد ایاصوفیه استانبول از آن استفاده کنید.

همچنین بازدید از ایاصوفیه شما را به برخی دیگر از نقاط دیدنی استانبول نزدیک می‌کند. کاخ توپکاپی درست در شمال شرقی واقع شده است، در حالی که مسجد آبی را می‌توان در جنوب غربی یافت. از دیگر مکان ‌های دیدنی نزدیک مسجد ایاصوفیه استانبول می‌توان به حرم خرم سلطان، فواره خرم سلطان، چشمه احمد سوم، مخزن ریحانا و آب انبار معروف باسیلیکا اشاره کرد.

نظرات کاربران
دیدگاه