طرز تهیه قهوه ترک به روش استانبولی ها

طرز تهیه قهوه ترک به روش استانبولی ها

دو داستان در رابطه با اهمیت قهوه در فرهنگ ترکیه وجود دارد. یکی از آنها می‌گوید که دم کردن قهوه در یمن، یکی از مناطق امپراتوری عثمانی در قرن شانزدهم کشف شد. دیگری می‌گوید که تاجران سوری این روش مخصوص دم کردن قهوه را به استانبول آوردند و سپس از آنجا در کل کشور گسترش پیدا کرد. پس از آن اروپا در قرن هفدهم با فرهنگ و طرز تهیه قهوه ترک آشنا شد.

اما در هر دو روایت این داستان مستدل است که در زمان امپراتوری عثمانی قهوه‌خانه‌هایی در استانبول وجود داشت. مردم (بیشتر مردان) برای معاشرت در این خانه‌ها با هم ملاقات می‌کردند. سلطان در ابتدا نوشیدن قهوه را به دلیل برخی نگرانی‌های مذهبی ممنوع کرد، اما پس از آن در نتیجه مصرف زیاد این نوشیدنی، دستورات تغییر کردند. البته قهوه‌خانه‌ها هم به محبوبیت این نوشیدنی کمک کردند. امروزه می‌توانید قهوه‌خانه‌هایی را در سرتاسر ترکیه ببینید که با سرو این نوشیدنی خوش طعم از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. با ما همراه باشید تا ببینیم مردم ترکیه با چه فوت و فن‌هایی قهوه خود را آماده می‌کنند.

طرز تهیه قهوه ترک به روش استانبولی ها

به چه موادی نیاز داریم؟

برای آموزش طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش به مواد اولیه و همیشگی نیاز خواهیم داشت. در واقع مردم اصیل ترک یک دستور قهوه فوق العاده آسان را با دو یا سه ماده اصلی در نظر دارند.

  • آب: برای داشتن بهترین فوم روی قهوه بهتر است از آب سرد استفاده کنید. اصلا از آب گرم یا داغ در این دستور تهیه استفاده نکنید.
  • قهوه آسیاب شده فوق العاده خوب: در صورت امکان آن را به صورت تازه از یک فروشگاه محلی استانبول خریداری کنید. در غیر این صورت، معروف‌ترین برند را از فروشگاه‌های آنلاین انتخاب کنید. سعی نکنید طرز تهیه قهوه ترک را با قهوه آسیاب شده معمولی پیش ببرید.
  • شکر: این مورد کاملا اختیاری است و بستگی به سلیقه خودتان می‌توانید آن را از کاملا کنار بگذارید یا نصف تا 2 قاشق شکر را در نظر بگیرید.

چطور مثل ترک‌ها قهوه درست کنیم؟

تهیه این قهوه ترک در خانه با مراحل زیر بسیار آسان است:

  1. ابتدا آب را با یک فنجان کوچک قهوه اندازه گیری کنید: از یک فنجان کوچک آب برای یک نفر، دو فنجان برای دو نفر و غیره استفاده کنید. آب را مستقیما در قهوه جوش بریزید.
  2. قهوه آسیاب شده را اندازه بگیرید: نسبت قوام مواد 1:2 در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که اگر 1 فنجان قهوه آب سرد دارید باید 2 قاشق چایخوری قهوه در نظر بگیرید. قهوه خوب آسیاب شده تازه را به قهوه جوش اضافه کنید.
  3. سپس، قهوه و آب را مخلوط کنید: آب سرد و قهوه ریز آسیاب شده را در یک قهوه ساز ترکی بریزید و خوب هم بزنید تا ترکیب شوند. اگر می‌خواهید قهوه‌تان شیرین باشد، شکر را به همراه قهوه و آب اضافه کنید.

یک نکته طلایی

مردمان ترک زبان به عنوان یک میزبان، همیشه باید از مهمانان خود می‌پرسند که دوست دارند قهوه‌شان چقدر شیرین باشد. در واقع آنها زمان استفاده از ترفندهای طرز تهیه قهوه ترک خود نظر مهمان را هم جویا می شوند و جواب می‌شنوند:

  • ساده (Sade) یعنی شیرین نشده (بدون شکر)
  • آز شکرلی (Az sekerli) یعنی با شکر کم (½ شکر اضافه کنید)
  • اورتا شکرلی (Orta sekerli) کمی شکر (1 قاشق اضافه کنید)
  • شکرلی (Sekerli) فوق العاده شیرین (2 قاشق اضافه کنید)

توجه: اندازه گیری در اینجا برای یک فنجان قهوه است. اگر برای بیش از یک نفر قهوه درست می‌کنید و هرکسی میل‌های شکر متفاوتی دارد، قهوه‌شان را جداگانه درست کنید.

مرحله آخر طرز تهیه قهوه ترک

در مرحله آخر باید قهوه را دم کنید. پس قهوه جوش را روی حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید کمی گرم شود و دو یا سه بار به آرامی هم بزنید. زمانی که کف‌های سفیدی روی قهوه تشکیل شده، نوشیدنی ما آماده است و باید آن را از روی حرارت برداریم.

یادتان باشد که برای ریختن فوم‌های قهوه در فنجان‌های سنتی ترکیه باید قبل از برداشتن قهوه جوش از روی گاز اقدام کنید. یعنی با استفاده از یک قاشق چای خوری، فوم‌ها را در هر فنجان قهوه ترک تقسیم کنید و ظرف را دوباره روی حرارت متوسط قرار دهید. بگذارید قهوه به خوبی دم بکشد و وقتی تازه شروع به جوشیدن کرد، آن را بردارید. قهوه را در فنجان‌ها به اشتراک بگذارید.

فوت و فن طرز تهیه قهوه ترک

تا به اینجا با طرز تهیه قهوه ترک به طور کلی آشنا شدیم. اما بد نیست نگاهی هم به فوت و فن شهروندان ترکیه داشته باشیم تا بدانیم طرز تهیه قهوه ترک غلیظ آنها چگونه است.

  1. حتما از قهوه آسیاب شده تازه استفاده کنید

    اگر قهوه شما تازه نباشد به خوبی کف نمی‌کند. برای تازه نگه داشتن قهوه پس از باز کردن بسته بندی، آن را در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.

  2. از آب سرد فیلتر شده استفاده کنید

    هرگز سعی نکنید قهوه ترک را با آب گرم یا داغ درست کنید.

  3. مواد را قبل از گذاشتن روی حرارت ترکیب کنید

    قهوه، آب و شکر (اگر از آن استفاده می‌کنید) را به آرامی در قهوه جوش مخلوط کنید. این کار نباید به سرعت انجام شود. شهروندان ترک می‌گویند «همیشه با قهوه خود مهربانانه رفتار کنید».

  4. حرارت شعله باید متوسط باشد

    این مورد یکی از مهم‌ترین ترفندهای طرز تهیه قهوه ترک است. قهوه خود را روی کمترین حرارت دم کنید و دو یا سه بار هم بزنید تا شروع به کف کردن کند. هرگز اجازه ندهید قهوه به طور کامل بجوشد. درست قبل از اینکه به جوش بیاید آن را بردارید و کف‌ها را با استفاده از یک قاشق چایخوری در فنجان‌ها تقسیم کنید.

  5. مرحله آخر را فراموش نکنید

پس از انتقال فوم‌ها به فنجان‌ها و گرم کردن مجدد قهوه، آن را به آرامی داخل فنجان‌ها بریزید تا حباب‌ها سالم بمانند. اگر طعم بیشتری می‌خواهید، می‌توانید هنگام مخلوط کردن قهوه و آب، ادویه‌هایی مانند هل یا دارچین را هم به قهوه جوش اضافه کنید.

سرو قهوه ترک به روش محلی ها

سرو قهوه ترک به روش محلی ها

قهوه ترک در زمان سرو هم روش سنتی خود را دارد و در فنجان‌های قهوه ترک منحصر به فرد ریخته می‌شود. آنها فنجان‌های کوچکی هستند که در زبان ترکی به نام دمیتاس یا kahve fincanı معروف شده‌اند و کمی مانند فنجان اسپرسو ساخته می‌شوند.

برای سرو این قهوه همیشه یک لیوان آب سرد درون سینی وجود دارد. این آب برای تمیز کردن کام قبل از نوشیدن اولین جرعه قهوه است؛ بنابراین می‌توانید طعم قهوه را بهتر احساس کنید. همچنین، اغلب با یک نوع خوراکی شیرین مانند باقلوا ترکی یا شکلات در کنار آن سرو می‌شود. اگر آن را با یک دسر سنتی مانند کونافه یا باقلوا سرو کنید، در فرهنگ ترک بسیار شیک‌ رفتار کرده‌اید.

طرز تهیه قهوه ترک از آسیاب کردن دانه‌ها گرفته تا دم کردن و سرو این قهوه، همه چیز مانند یک مراسم خاص است. این نوشیدنی منحصر به فرد راهی برای معاشرت برای مردم ترکیه است. پس اگر با تور استانبول به ترکیه مسافرت کردید، بعد از یک وعده غذایی خوب از نوشیدن قهوه ترک و هم‌صحبتی با مردم استانبول هم لذت ببرید. 

نظرات کاربران
دیدگاه