21 نمونه از کلمات مهم ترکی استانبولی برای سفر به ترکیه

21 نمونه از کلمات مهم ترکی استانبولی برای سفر به ترکیه
کلمات پرکاربرد ترکی استانبولی را می‌توان به راحتی حفظ کرده و در زمان سفر به این کشور بی‌نهایت زیبا، از آنها استفاده کرد. یادگیری و آموزش زبان ترکی استانبولی در سفر آن‌قدر هم سخت نیست زیاد می‌توانیم با استفاده از 100 کلمه مهم سفر راحتی به این کشور داشته باشیم. برای سهولت کار شما، این لیست را به 21 مورد از کلمات مهم ترکی استانبولی تقلیل داده‌ایم تا آموزش‌تان تسریع شود. 
21 نمونه از کلمات مهم ترکی استانبولی برای سفر به ترکیه

اهمیت یادگیری ترکی استانبولی در سفر به ترکیه

در زمان سفر به کشور زیبای ترکیه حتما بازدید از جاذبه‌های گردشگری و خرید از مراکز بزرگ را در نظر خواهید گرفت. به عنوان یک توریست هیچ کس توقع ندارد که شما ترکی را روان و صحیح صحبت کنید؛ اما با آگاهی از مهم‌ترین کلمات زبان ترکی می‌توانید ارتباط بهتری با شهروندان ترکیه برقرار کرده و حتی دوستانی برای خودتان پیدا کنید. فراموش نکنید که یادگیری زبان انگلیسی برای سفر به ترکیه آن‌قدر تأثیرگذار نیست. زیرا طیف وسیعی از مردم ترکیه (مانند مردم کشور خودمان) به زبان انگلیسی مسلط نیستند. در نتیجه بهتر است برای یادگیری مختصر زبان ترکی آماده شوید تا سفر لذت بخشی را تجربه کنید. 

آشنایی با کلمات مهم ترکی استانبولی

لیست مورد نظر را با معرفی کلمات کلیدی برای احوال پرسی در زبان ترکی استانبولی شروع می‌کنیم. اولین کلمه مهم سلام است. 
Merhaba (تلفظ: مِرحِبا): سلام 
بدون شک اولین کلمه برای برقراری ارتباط درست در هر زبانی آشنایی با سلام کردن است. این نوع کلمات مفید و مختصر (مانند بونژور Bonjour در فرانسوی) می‌توانند حس نیت ما را نشان داده و پلی برای شروع صحبت باشند. بعد از استفاده این کلمه می‌شنوید: 
Hoşgeldin (تلفظ: حوش گلدین): خوش آمدید
این نوع کلمات را در فرودگاه، فروشگاه‌ها و اماکن دیدنی ترکیه زیاد می‌شنوید. پس مهم است که در جواب بگویید: 
Hoşbuldum (تلفظ: هوش بُل دوم): چیزی شبیه به سلامت باشید ایرانی
یکی از کلمات مهم ترکی استانبولی صبح به خیر است که این‌طور تلفظ می‌شود. 
Günaydın (تلفظ: گون آیدین): صبح بخیر 
این کلمه بسیار رایج را به ذهن بسپارید؛ زیرا به احتمال زیاد در هتل از آن استفاده خواهید کرد. زمان سفر به ترکیه و استانبول به استفاده از اصطلاحات صمیمی نظر این مورد نیاز خواهید داشت. همچنین معادل‌های متفاوت آن مانند شب به خیر و عصر به خیر این‌طور تلفظ می‌شوند. 
İyi akşamlar/ geceler (تلفظ: ایی آکشام / گِجَلَر): بعد از ظهر بخیر / شب بخیر
به تفاوت این دو کلمه هم دقت داشته باشید، از geceler در شب و برای رفتن به رختخواب استفاده می‌شود در حالی که از İyi akşamlar برای بعدازظهرها استفاده می‌کنیم. حالا وقت ان است که مکالمه را ادامه دهید:
Nasılsınız (تلفظ: ناسیلسینیز): حالتان چطور است؟
یک نکته طلایی
در زبان ترکی استانبولی شناسه و پسوند ız برای افراد ناشناس مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که با فردی آشنا صحبت می‌کنید باید بگویید nasılsın (چطوری). در پاسخ می‌شنوید که:
İyiyim, teşekkürler (تلفظ: اییم، تِشِکیُرلِر): من خوب هستم، تشکر می‌کنم (مرسی)
این مورد هم از کلمات مهم ترکی استانبولی است که زمان احوال پرسی با شهروندان ترکیه می‌تواند از آن استفاده کرد. اگر آنها حال شما را پرسیدند کافی است بگویید İyiyim, teşekkürler. همچنین زمان خروج برای خداحافظی باید بگویید:
Güle Güle (تلفظ: گُلِ گُلِ): خداحافظ 
این کلمه کوتاه و جالب نشان خداحافظی دوستانه است. اگر استفاده از İyi akşamlar برای شما سخت است، موقع خروج از فروشگاه و دیگر اماکن به شهروندان ترکیه بگویید گوله گوله Güle Güle. آنها منظور شما را می‌فهمند. 
کلمات مهم ترکی استانبولی برای صحبت مودبانه
همچنین اگر درخواستی از آنها دارید «لطفا» را فراموش نکنید. 
Lütfen (تفظ: لُطفا): لطفا
مرسی و لطفا الفاظ مودبانه‌ای هستند که باید زمان مکالمه با شهروندان ترکیه از آنها استفاده شود. همچنین از ببخشید هم می‌توانید استفاده کنید. 
Affedersiniz (تلفظ: اَفِهدِرسینیز): ببخشید!
این کلمه می‌تواند زمانی که میان انبوه جمعیت قرار گرفته‌اید و کمی هم عجله دارید، استفاده شود. همچنین زمانی که اطلاعاتی را اشتباه عنوان کرده‌اید هم کاربرد خوبی خواهید داشت. اگر با چنین کلمه‌ای خطاب قرار گرفتید، می‌توانید از «قابلی نداره» استفاده کنید. 
Bir şey değil (تلفظ: بیر شِی دییل): قابلی نداشت یا نداره
این مورد از کلمات مهم ترکی استانبولی برای تشکر از فرد مقابل استفاده می‌شود. همچنین اگر چیزی را متوجه نشدید بگویید:
Efendim (تلفظ: اِفِندیم): ببخشید! 
اگر می‌خواهید فرد مقابل حرفش را دوباره تکرار کند تا درست متوجه معنای آن بشوید، استفاده از Efendim، منظور شما را منتقل می‌کند. این کلمه هم در مکالمات صمیمی و هم مکالمات رسمی کاربرد دارد. فراموش نکنید احتمال دارد با سوال زیر هم مواجه شوید. 
Adınız ne (تلفظ: آدینیز نِه): اسمتان چیست؟
قبلا اشاره کردیم که شناسه ız در آخر کلمات به نشانه احترام به مقابل شخصی ناشناس است. شما برای جواب دادن باید بگویید: 
Adım (تلفظ: آدیم) اسمم... (نام خودتان را جایگزین کنید)
نام شما هرچه که هست، باید قبل از آن کلمه Adım را اضافه کنید تا مکالمه قاعده‌مندی داشته باشید. 
کلمات مهم ترکی استانبولی برای آدرس پرسیدن
زمان سفر با تور ترکیه بی‌شک به آدرس پرسیدن هم نیاز دارید. یکی از مهم‌ترین سوالات مسافران این است که دستشویی کجاست به ترکی چه می‌شود؟
Tuvalet Nerede (تلفظ: توالت نِرِدِ): دستشویی_توالت کجاست؟
در کشور ترکیه استفاده از سرویس بهداشتی در رستوران و یا کافه‌هایی که مشتری آنها نیستید، بلامانع است. پس بدون رودربایستی از این سوال استفاده کنید. حتما در پاسخ آن می‌شنوید که: 
Sağ Sapın - Sol Sapın (تلفظ: سا ساپین یا سُل ساپین): دست چپ بپیچید یا دست راست بپیچید 
شاید خنده‌دار باشد؛ اما تشخیص چپ و راست خودتان در ترکیه مهم است. به این طریق می‌توانید کلمات مربوطه را درست درک کنید. همچنین احتمال دارد به شما بگویند:
Düz Gidelim (تلفظ: دوز گی دی لیم): مستقیم به جلو 
Düz Gidelim هم یکی از کلمات مهم ترکی استانبولی که احتمالا در هر آدرس پرسیدنی از آن استفاده می‌شود. 
کلمات مهم ترکی استانبولی در رستوران و بازار

کلمات مهم ترکی استانبولی در رستوران و بازار

خرید و تست غذاهای محلی ترکیه از جمله لذت بخش‌ترین تفریحات زمان سفر با تور استانبول هستند. در این موقعیت‌ها وقتی می‌خواهید قیمت چیزی را بپرسید، باید بگویید:
Ne Kadar (تلفظ: نِکَدَر): چقدر می‌شود؟
فراموش نکنید که زمان مکالمه ترکی استانبولی سفارش غذا در رستوران همچنان باید از الفاظ مودبانه استفاده کنید. مثلا زمانی که می‌خواهید قیمت چیزی را بدانید ابتدا باید توجه فروشنده را جلب کنید. برای این کار بگویید:
Bakar mısınız (تلفظ: بَکَر میسینیز): ببخشید یا همان نگاه می کنید
مثلا زمان حضور در بازارهای خیابانی ترکیه و یا رستوران‌های استانبول این گزینه کاربرد زیادی دارد. پس از اتمام غذای خود هم می‌توانید به گارسون بگویید:
Hesap Lütfen (تلفظ: حِساپ لوطفا): صورت حساب لطفا
با استفاده از این دو نمونه کلمات مهم ترکی استانبولی ابتدا نظر گرسون را جلب کرده و بعد درخواست صورت حساب کنید. اگر قیمت‌ها خیلی گران بود بگویید:
Çok Pahalı (تلفظ: چوک پا هال لی): خیلی گران است 
یادتان باشد که بعضی از فروشندگان ترک قیمت‌ها را بالاتر از حد معمول ارائه می‌کنند. بهتر است این موضوع را به آنها بگویید تا بدانند شما حواستان به این مقدار است و می‌دانید هزینه خدمات یا محصولات در این کشور چقدر است. یادتان باشد که گرسنگی هم در زبان ترکی با این کلمه نشان داده می‌شود. 
Acıktım (تلفظ: آجیتیم): گرسنمه 

آموزش اعداد به زبان ترکیه استانبولی

برای تشخیص قیمت‌ها به اعداد ترکی نیاز دارید، این لیست را حفظ کرده و یا گوشه دفترچه‌ای برای خودتان بنویسید تا زمان سفر با تور استانبول مورد استفاده قرار بگیرند. 
Bir (تلفظ: بیر): یک
İki (تلفظ: ایکی): دو
Üç (تلفظ: اوچ): سه
Dört (تلفظ: دورت): چهار
Beş (تلفظ: بِش): پنج
Altı (تلفظ: آلتی): شش
Yedi (تلفظ: یِدی): هفت
Sekiz (تلفظ: سِکیز): هشت
Dokuz (تلفظ: دوکوز): نه 
On (تلفظ: اون): ده
نظرات کاربران
دیدگاه